DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Fødselsattest

Hej, jeg står og skal giftes i tyrkiet. Jeg skal derfor bruge en fødselsattest (vil jeg tro, de beder om birth certificat)Men er ikke helt klar over hvad det egentlig er eller hvor jeg skal få fat på den, for troede først det var min dåbsattest, men der står at den ikke må være mere end 3 måneder gammel. Ved at læse her på siden ser det ud til at det er noget jeg bare kan få udskrevet, men er det muligt for mine forældre at gøre det for mig?? Jeg havde nemlig ikke planer om at tage til Danmark før vi skal giftes. Håber I kan hjælpe mig!

Marie Hovmand

Kære Marie,
Til lykke med at du skal giftes.
Hvad angår dit birth certificate, da er det faktisk bare en fødsels- eller dåbsattest udskrevet/legaliseret på engelsk - det kan et hvilket som helst kirkekontor i Danmark gøre.
Dine forældre kan sagtens bede om det på dine vegne, men der skal nok en fuldmagt til fra dig, for at de kan få attesten udleveret, så muligvis er det nemmeste, at du selv kontakter (pr mail, tlf - tjek på nettet!!) fx det kirkekontor, hvor du blev navngivet.
Hav samtidig en adresse parat på et offentligt kontor i nærheden af din nuværende bopæl i Tyrkiet - dér vil du så efter en postgang kunne afhente attesten mod forevisning af legitimation.
Held og lykke og Guds velsignelse for brylluppet og din fremtid.
Venligst,
Signe Voldby, præst