DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

fadder - statsborgerskab - buddist

Vi står nu for at skulle vælge faddere til vores barn og har nogle spørgsmål jeg ikke kan se besvaret andetsteds.

1. Kan en meget nær og kristen veninde med amerikansk statsborgerskab bosat i USA blive fadder? Hun vil højst sandsynligt ikke kunne komme til dåben.

2. Vi vil gerne have en nær veninde til at være fadder, men hun er buddist. Hun er dog døbt og kender en del til den kristne tro og hun er allerede fadder til et andet barn. Kan hun blive fadder, hvis vi tror hun godt kan give den kristne tro videre på trods af hendes religion?

Venlig hilsen Christina

Christina

Kære Christina,
Tak for dine 2 spørgsmål om faddere. Hvad angår din amerkikanske veninde, så kan hun godt være fadder, hvis hun er døbt med en kristen dåb (og over konfirmationsalderen!) - det er de simple krav til en fadder i Folkekirken. En enkelt af fadderne må godt være fraværende rent fysisk - og dermed blive long-distance-fadder - så det skulle være i orden.
Hvad angår din anden veninde, som er buddhist, så ville jeg ønske, at jeg kunne sige, at hun selvfølgelig IKKE kan være fadder, da hun jo er en del af en helt anden tro.
Rent ETISK vil jeg nu også mene, at hun ikke bør være fadder - for det handler, som du skriver, om at være med til at opdrage i den kristne tro, og naturligvis er det jo ikke det samme, når hun er buddhist - selv om jeg er sikker på, at hun er et elskeligt menneske og en skøn person for dit barn.
Men Folkekirken HAR altså kun to regler, som nævnt i svaret ovenfor - og da din veninde både er døbt OG over konfirmationsalderen, så har hun i følge vores lidt underlige folkekirkeregler lov til at være fadder.
God og velsignet dåbsfest til dig og dine
fra
Signe Voldby, præst