DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Sletning af fornavn

Hej.

Min bror på 55 år ønsker at slette sit fornavn, således at hans mellemnavn bliver fornavn. Men han har mistet sin dåbsattest. Er der mulighed for at man kan klare de to ting samtidigt eller skal han først skaffe en ny dåbsattest og derefter søge om at få slettet det nuværende fornavn?

På forhånd tak.

Karin Hansen.

Kære Karin,
Dejligt for din bror at have en søster som dig, der lige får stillet de rigtige spørgsmål.
Og det ER meget simpelt - din bror kan sagtens skifte mellemnavn ud og droppe fornavn - helt simpelt er det det, man kalder en "navneændring af fornavn" - og det er alle velkomne til!
I kan henvende jer på hvilket som helst kirkekontor i nærheden af din brors bopæl fx - han kan printe en navneændringsblanket ud fra nettet, den skal han medbringe i udfyldt stand - eller kirkekontoret kan hjælpe ham med det. Han skal naturligvis kunne dokumentere sig og opgive sit CPRnr.
Behandlingen koster et bestemt beløb - før 440 kr, nu vist ca 20 kr mere - da det ikke er kirkekontoret, men kirkeministeriet, der skal have disse penge, skal de være indbetalt på posthuset fx, som har blanketter til det. Kvitteringen fra posthuset skal medbringes ved henvendelsen om navneændring.
Nu lyder alle disse ting måske lidt besværlige, når man berskriver dem - det er de sådan set ikke - og selve navneændringen vil tage ca 2 1/2 minut på kirkekontoret!!
Så... held og lykke med det og hils din bror.
Signe Voldby, præst