DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Fødsels attest

Jeg er født på Sønderborg sygehus i 1983 og er blevet døbt i Bov Kirke. Jeg skal giftes om et par måneder i Herning, og har læst mig til, at hvis man kommer fra Sønderjylland, skal man forevise en fødsels attest til kommunen. Ved I hvor jeg skal jeg henvende mig for at få denne attest?

Mvh. Michelle Rosager-Lund

Kære Michelle,
Til lykke med at du skal giftes - sikkert med den sødeste gut!
Hvad angår attest, så er det rigtigt, at når man er fra Sønderjylland, så er det hele lidt anderledes.
Modsat andre steder i landet, så er din dåbsattest fra Bov kirke kun retsgyldig dokumentation for dåben og for medlemskab af Folkekirken - altså ikke for dit "civile" navn.
Derfor er du nødt til at henvende dig til Bov Borgerservice på Aabenraa Rådhus - 73 76 76 76. Måske undfersøger de dit fødselsregistreringsted, men så vidt jeg kan se i oplysningerne, så er det inden for samme hus!!
De vil udskrive en attest, der er retsgyldig i forhold til, at du og din kommende mand kan få lavet jeres prøvelsesattest.
Held og lykke med det hele, Guds fred i det lyse forår...
Signe Voldby, præst