DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Fødselsattest

Hej, vi har i december fået en gave søn, Hans mor var au_pair fra Filippinerne, og rejste fra Danmark lige efter hans fødsel, ca. 14 dage efter. Vi sendte fødselsattest til Hvidovre kirke, men da jeg skrev mig på som fader, ville de ikke give ham det navn og fødselsattes. Problemet er nu han er over 1 år gamel, og høre under sandholmslejeren, men bor stadigt her uden navn, moren har siden januar 2009 boent i Spanien, og vil ikke have ham, har hines underskreft på dette. min kone og jeg er kede af at han ikke kan få et registreret navn. Hvad kan vi gøre?

Per Haahr

Hej Per Haahr,
Tak for dit spørgsmål - det er virkelig en meget speciel situation, du og din kone står i. Jeg kan godt forstå, at I er glade for drengen , og da den biologiske mor ikke ønsker at have ham, er det jo fantastisk for den lille dreng, at I har været der fra begyndelsen.
Men... Nu er det sådan i Danmark, at der SKAL være orden på tingene, på registreringer osv - og det er der IKKE hos jer. Jeg har snakket lidt med Statsforvaltningen - og selvfølgelig skal den lille dreng "ind i systemet" på bedste måde...
Derfor er I nødt til med det samme at gå i gang med den korrekte registrering af den lille dreng.
Det bedste, I kan gøre, er at henvende jer - endnu engang til Hvidovre Kirke, som åbenbart er den registrerende myndighed for jer - og bededem hjælpe jer med det hele.
Vær ærlige fra begyndelsen, ligesom I har været det i jeres spørgsmål her i Netkirken. I kan ansøge om at blive anerkendt som plejeforældre eller adoptivforældre - også her kan kirken hjælpe med fremgangsmåden. Osse det er en proces, der tager tid, - I skal gennem samtaler osv vurderes og herefter indstilles som pleje/adoptivforældre. Så I kan se, det er virkelig vigtigt at komme igang - inden for den arbejdsgang og med de muligheder, vi har i Danmark.
JEg håber SÅ meget, at I får god hjælp og støtte og jeg vil opmuntre jer til at komme i gang - NU!
Varme tanker og ønsker m al Guds fred til jer
fra
Signe Voldby, præst