DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dåbsattest

Hej!
Jeg er oprindeligt dansk. Jeg flyttede til Norge i en alder af 13 år sammen med min mor og min stedfar. Nu er jeg snart 21 og er vendt hjem igen. Mor kunne ikke finde min dåb/navneattest, så der skal jeg o have udstedt en ny ikke? Så er mit spørgsmål:
Det er meget lidt jeg har med af personligt id, da resten jo stadig må ligge hjemme i det norske land (: Jeg er nødt til at skaffe mig et pas og der har jeg hårdt brug for den attest ikke? er det noget jeg bare kan få udprintet på et kirkekontor i min beliggenhed? Jeg har mit norske studentbevis mere eller mindre som det eneste hvorpå der står mit navn, og min fødselsdato og på bagsiden af det, står der at det er en form for gyldig legitimation med vedlagt semesterkort. Da jeg jo er flyttet halvvejs igennem mine studier, så er det jo trods alt ikke gyldigt. Kan det stadig bruges som personligt id?

Kære Camilla,
Tak for din henvendelse - jeg tror ikke, der er nogen problemer for dig i at skaffe en attest med den id, du har. Det nemme ved din situation er, at du befinder dig i Danmark og kan gå hen på et kirkekontor og forklare din situation, face to face.
Kirkebøgerne i DK er nu på nettet, så du kan gå hen på et hvilket som helst kirkekontor i nærheden af hvor du bor. Tjek åbningstider, lav evt en aftale, så kordegnen eller præsten har tid. Medbring bare dit studenterbevis, jeg tror, det vil være fint - og ellers vil man sikkert tjekke dig på andre måder.
Så - kast dig ud i det!!
Held og lykke og Guds fred,
Signe Voldby, netpræst