DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

ændring af sin biologiske far på dåbsattesten

Hej!

Jeg har et spørgsmål vedrørebde min mands dåbsattest. Jeg ved ikke helt præcist hvor gammel han var men på et eller andet tidspunkt blev han adopteret af sin mor mand, hans nuværende far. På hans dåbsattest står da dog han biologiske fars navn. kan man ændre dette?? Og hvor skal man hendvende sig til. Han er blevet født på en fødselsanstalt så der er ikke nævn noget sogn.

Ewa

ewa

Kære Ewa,
Tak for dit spørgsmål - og ja, selvfølgelig skal der ændres på din mands dåbsattest, når han er adopteret. Navnet på den biologiske far vil altid stå i kirkebogen under historik, ligesom man altid kan se navneændringer , der er foretaget i kirkebogen, men på attesterne skal der naturligvis stå det rigtige. Og den rigtie far for din mand er selvfølgelig hans adoptionsfar.
Jeg vil foreslå, at han samler sine papirer og får en aftale med det nærmeste kirkekontor. Muligvis er det på din mands oprindelige dåbsattest, at den oprindelige far står?
Hvis adoptionen er registreret korrekt, er det vældig simpelt for din mand at få udprintet en ny attest med den rigtige far.
Held og lykke,
Signe Voldby, netpræst