DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Jeg har mistet min svenske dåbsattest

Hej

Jeg håber her er plads til et teknisk spørgsmål. Jeg er født og døbt i Sverige og fik derfor en svensk dåbsattest. Jeg har dog altid været dansk statsborger og er nu gennem mange år bosat i Danmark. Min mor kan ikke finde min dåbsattest, og inden jeg gør et forsøg på at få en ny dåbsattest fra Sverige (ved ikke rigtig hvor jeg skal starte..) vil jeg høre om der findes et alternativ eller jeg på anden måde kan have "papirerne i orden" i forbindelse med vielse etc.

Christina

Kære Christina,
Tak for dit spørgsmål.
Nu skal du høre - det er helt klart, at den kirke i Sverige, hvor du er blevet døbt, stadig vil kunne finde dig og udstede en attest.
Rettelse af svar 20.04 2016
I Danmark kan vi fra Kirkekontorernes side KUN udskrive attester på det, der reelt er foretaget i kirken - altså fødselsregistrering, dåb eller andre kirkelige handlinger.
Man skal altså tilbage til sit fødeland/dåbsland for at få lavet en attest på fødsel/dåb. I Sverige skal du have fat i Skatteverket - de kan hjælpe dig!
Måske vil dit lokale kirkekontor i Danmark hjælpe dig med processen.
Vigtigt er det dog, at du ved i hvilken kirke, sted og by i Sverige, at du er døbt.
Held og lykke og Guds fred,
Signe Voldby, netpræst