DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Daabsattest

Hej, Jeg skal bruge min daabsattest men jeg er i Holland. Jeg har ingen der kan skaffe den fra danmark til mig, og jeg ville helst gerne slippe for en 2000+ km koeretur for et stykke papir. Kan jeg paa nogen maade skaffe min daabsattest paa nettet og printe den ud? Eller ved min ambassade el. lign? Paa forhaand tak

Kære spørger,
Godt nytår - og ja, jeg kan godt forstå, at du ikke vil køre til Danmark for at hente en attest.
Her er, hvad du skal gøre.
Ring til et kirkekontor i Danmark, oplagt i det sogn, du boede, før du flyttede.
Når de får dit danske CPRnr, kan de med det samme slå op i kirkebogen på nettet og tjekke, om alt er i orden.
Måske skal dine oplysninger "verficeres", som det hedder, i så fald vil der måske gå et par dage.
Men herefter kan man fra dansk side printe din dåbsattest ud - bed evt om at få den legaliseret på engelsk, det er nok lidt smartere, når du bor i Holland.
Hav adressen parat på en evt ambassade i nærheden af din bopæl eller en officiel kirke fx.
Kirkekontoret kan herefter sende attesten dertil, hvor du altså efter et par dages postgang kan afhente attesten mod forevisning af legitimation.
Held og lykke,
Signe Voldby, netpræst