DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Mangler fødselsattest til mine børn

Hej Jeg kommer fra danmark, har boet i Sverige og mine børn er født i sverige, er nu flyttet tilbage til danmark. Jeg mangler en fødselsattest til dem, da jeg så kontaktede Sverige forklarede de at de ingen papir har, alle deres papir er flyttet til danmark, har prøvet at ringe rundt men de sender mig fra det ende sted til det andet... Er det muligt at du kunne svare på mit spørgesmål. Hvor kan jeg finde fødselsattest til mine børn?

Tak på forhånd

Jasmin

Kære Jasmin,
Mærkeligt - jeg synes jeg netop har svaret til dig på dette spørgsmål - måske har jeg trykket "slet" i stedet for "gem"...
Men nu skal du høre.
Når dine børn er født i Sverige, bliver de registreret i Skatteverket i den pågældende kommune. Man skal altså spørge sig for i "Folkbokföringsdatabasen" hos Skatteverket - MEN det ser ud som om, at man faktisk når folk udvandrer, som du og dine børn har gjort, sletter oplysningerne i Skatteverket.
Derfor synes jeg du skal henvende dig på det nærmeste kirkekontor ved din bopæl i Danmark - et kirkekontor står jo for den borgerlige registrering, og de vil kunne hjælpe dig med det hele.
På kirkekontroret kan man ganske vist kun printe en fødselsattest eller navneattest ud, hvis fødsel eller navngivning fandt sted i Danmark - men man kan hjælpe dig med opslag i CPRregisteret og sørge for, at du kommer videre, og i hvert fald selvfølgelig får et papir på hvert af dine børn. Husk også at dine børns sygesikringsbevis og evt pas er fin dokumentation.
Venligst,
Signe Voldby, netpræst