DAGENS ORD: ”Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden.” Johannes 16:33

Afskrevet fadder

Hej.
Min veninde var Gudmoder og fadder til vore dejlige søns dåb. Men hun har efter skillesmisse vist en adfærd som vi ikke syntes egner sig til at vi vilo have hende som fadder for vores søn. Det omhandler striptease, mange elskere og løgne som har kostet os venskabet til hende. er det muligt af afskrive hende som fadder??

Anja Fabrin

Hej Anja

Signe Voldby har svaret på et spørgsmål næsten magen til dit. Det drejede som en fadder, men i princippet er det samme svar:

Nej, du kan ikke ændre en gudfar (gudmor) med tilbagevirkende kraft.
Det, der sker i dåben, og det, der skrives i kirkebogen, er de faktuelle ting om de mennesker, der var vidner og til stede i kirken dengang, den dag. Men ligesom der ikke er noget juridisk forpligtende for en gudfar (gudmor), er der heller intet, der forpligter dig til at have noget med denne indskrevne gudfar (gudmor) at gøre - så vær i stedet glad for de andre faddere, dit barn har, og for din familie, som altid vil være der for dit barn.

Med al Guds fred sender jeg venlig hilsen
Signe Voldby, netpræst

Således svarede Signe.

Med venlig hilsen samt ønsket om en glædelig jul