DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Ændring af gudfar

Hej Jeg vil hører om man kan henvende sig i sin kirke og få ændret gudfar til mit barn om til at det skal være en anden person i familien..
ang at jeg er nysgerie omkring det, er fordi jeg og min barns far er gået fra hinanden for 5 år siden.. og kontakten er næsten væk og barnet møder ikke sin gudfar derfor tænkte jeg at en på min side som ønsker at træde til..
Kan dette lade sig gøre at få nye en dåbsatest??

Kære Lisette,
Til den første del af dit spørgsmål er jeg nødt til at svare: nej, du kan ikke ændre en gudfar med tilbagevirkende kraft.
Det, der sker i dåben, og det, der skrives i kirkebogen, er de faktuelle ting om de mennesker, der var vidner og til stede i kirken dengang, den dag. Men ligesom der ikke er noget juridisk forpligtende for en gudfar, er der heller intet, der forpligter dig til at have noget med denne indskrevne gudfar at gøre - så vær i stedet glad for de andre faddere, dit barn har, og for din familie, som altid vil være der for dit barn.
Til det andet spørgsmål om du kan få en ny dåbsattest - det kan du sagtens - det er gratis, hvis der ikke skal foretages ændringer af navn, så du skal bare henvende dig til det nærmeste kirkekontor og aftale, hvornår du kan komme og hente den nye attest - medbring legitimation!!
Med al Guds fred sender jeg venlig hilsen
Signe Voldby, netpræst