DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Pinsekirkens sakramente

Hej.
Vi er to piger fra Niels Steensens Gymasium, som er i gang med en opgave om Pinsekirken. Vi har prøvet, at finde svar på vores spørgesmål, men det er ikke lykkes os. Så vi håber du vil svare på vores spørgesmål.

1: Kan du fortælle os lidt om kirkens bygning og indretning ?

2: Kan du fortælle os lidt om præsteskabet, og noget om kirkens sakrementer ?

Mvh Nichelle & Sidsel

Nichelle og Sidsel

Hej Piger

Jeg vil foreslå at i kontakter en pinsekirke.
I kan finde dem her:

Jeg vil gerne fortælle hvad jeg ved om pinsekirkerne.

1.
Pinsekirke bygningerne (kirkerne) er meget forskellige.

Der er dog nogle fælles træk.
Kirken er som regel indrettet med en talerstol på en platform forrest i lokalet. På platformen kan der være plads til et lovsangsband og eller et kor. Nede i kirken er der stolerækker med plads til medlemmerne.

Det er meget almindeligt med en videokanon der kan projicere lovsangstekster op på et lærred eller bagvæg. Dele af prædiken kan også blive fremvist.

Der plejer at være rum til en søndagsskole. Kirkekaffe er også almindeligt efter en Gudstjeneste.

2.
En pinsekirke har ansat en præst. Præsten bliver valgt og aflønnet af kirkens medlemmer.

Ældsterådet er sammen med præsten øverste myndighed. De enkelte pinsekirker er selvstændige menigheder med egen styring.

Da det er en frikirke, følger præsten ikke folkekirkens prædikenplan, men kan tage op hvad der kan være lagt på hjertet, eller sagt på en anden måde, hvad præsten og medlemmerne har brug for af opmundring fra skriften.

Pinsekirken er, som folkekirken, en del af den hellige almindelige kirke bygget på Luthers lærer. (Protestantismen)
Det betyder at det er den samme tro der forkyndes og altså de samme sakrementer som i folkekirken.

Prøv at kontakte en Pinsekirke. Måske en i nærheden af jer, så kan i ved selvsyn se hvorledes en sådan kirke fungerer.

Alex Wallin

Alex Wallin