DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Fødsels/dåbsattest

Jeg ønsker at flytte fra Frankrig til Luxembourg.
I den forbindelse kræver Luxembourg at jeg kommer med en fødselsattest på fransk eller engelsk udformet i den nye EU-standard.
Hvor skal jeg henvende mig for at få en sådan attest?

M.V.H.
H.L.Lundby

Kære H L Lundby,
Når du henvender dig her til Netkirken, går jeg ud fra, at du er dansk statsborger. Hvis det er rigtigt, skal du blot henvende dig på et dansk kirkekontor, fx i en dans kirke, som du kender, eller som du sidst har haft kontakt med.
De kan ud fra dit CPRnr gå ind og sørge for, at alle oplysninger er verificeret på nettet, og herefter kan man fra kirkekontoret udskrive en attest legaliseret på engelsk - ikke på fransk, men du skriver netop, at engelsk er OK.
Når du henvender dig, så hav en adresse parat til et offentligt sted, hvortil kirkekontoret kan sende din engelske attest (naturligvis af sikkerhedsmæssige årsager, da man ikke i en telefonisk henvendelse kan afgøre, om du er dig) - fx en ambassade, et konsulat eller en kirke tæt på din nuværende bopæl. Dér kan du afhente attesten mod forevisning af legitimation.
Held og lykke ikke mindst med at bo i Luxemborg, og Guds fred
fra Signe Voldby, præst