DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Kan en forældre selv stå fadder?

Hejsa.

Jeg har læst på kristendom.dk at man selv kan stå fadder ved sit barns dåb, men min egen præst der skal døbe ham siger at det kan man ikke. Er der ikke klare regler omkring det?
Lige ledes virker reglerne omkring antallet af faddere lidt forvirrende, her siger min præst godt nok mindst tre og højst fem, som jeg også har læst herinde, men derimod står der i kirkebladet at der kun skal være to!

Så derfor en del forvirring omkring antallet af faddere/samt den evt. mulighed for selv at stå fadder!

på forhånd tak.

Kære Daniel,
Jeg kan godt forstå din forvirring - tider skifter, regler skifter - det SKABER forvirring -også hos præster og kordegne - men selvfølgelig er der helt klare regler, og jeg citerer fra Håndbog i Personregistrering 2007, side 76 - det er dén udgave, jeg arbejder efter!!
"Der skal være mindst 3 og højst 5 faddere, som skal være døbt med en kristen dåb. Indskrives forældre som faddere, skal der være mindst 2 ud over (dåbsvidner). Den, der bærer barnet, kan indskrives som fadder."
Voilá - det kan du gå videre med, din præst har ret, og måske har man i kirkebladet tænkt på dén mulighed med forældrene + 2 andre...
Venligst og Guds fred,
Signe Voldby, netpræst