DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Skarpe spørgsmål fra hoften

Hvorfor henvendte Paulus sig aldrig til kirkeledere og ældste, når han skrev breve til menighederne ???? Ud af tretten breve er de fire pastorale brev skrevet til enkelte personer, men hvad med alle de andre ni ?????

John Engelsby-hansen

Hej John
Gjorde han da ikke det? Jeg synes aldrig er et stærkt ord at bruge. Jeg tror Han skrev til Hjerterne, til den enkelte i menighederne, det var de ældste såvel som den enkelte kristne i menighederne. Personsanseelse var og er ikke noget som hører hjemme i kristendommen. Gud elsker sine børn og ser ikke forskel på høj og lav. Så Paulus henvendte sig til menigheden, den enkelte kristne i et område. Når der tales om menigheden i en eller anden by, så menes der de kristne i den by. Ikke alle de forskellige fraktioner som er menneskeskabte. Gud ser på hjerterne.

Det kan godt være der er fire breve der er pastorale. Så har der været skrevet specielt til en enkelt person. Brevene er jo alligevel blevet offentliggjort og således nået ud til en bredere personkreds. Jeg tror ikke alle Pauli breve er tilgængelige i dag. Dem vi har, er udvalgte og af almen interesse. Jeg tror Paulus sendte sine budskaber direkte til det menneske de var ment til. Omveje gennem ledere ældste ville fortolke budskabet unødigt.

Vi er alle ansvarlige for vort eget liv over for Gud. Så vi skal passe på ikke at tage budskaber til os der ligger for langt nede i fødekæden. (Des flere der har tygget på et budskab, des mere udvandet kan det blive)

Hilsen Hans

Hans Fhær Larsen