DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Kirketårne

De fleste kirketårne vender mod vest,
Kirketårne der vender mod øst, har de også alteret mod øst

Jens Arne Andersen

Kære spørger.
Jeg vil formode, at de (fleste af de) kirker, hvor tårnet er i øst, vil have alteret i øst.
Det gælder bl.a. i Kregme tæt på Frederiksværk.
Den ene af "mine" kirker, Vinderød ved Frederiksværk, har tårnet mod syd, - men stadig alteret mod øst.

Når alteret ligger mod øst, skyldes det jo, at så ser menigheden mod øst, hvor fra vi venter, at Jesus skal komme igen som solopgangen fra det høje.

Det er også derfor, vi begraver vore kære, så de ligger og ser mod øst, så de på opstandelsens morgen ser Jesus komme igen og forvandle alle kirkegårde fra de dødes have til de levendes land. Jeg har den tillid, at det også vil gælde alle de, der er bisat, - at når Jesus Kristus på opstandelsens morgen kalder på os, så vil alle rejse sig - ja, som der står i Bibelen, - selv havet skal give sine døde tilbage.

Vores opgave og gave er at modtage Guds nåde, barmhjertighed og kærlighed gennem Jesus med tro, glæde og taknemmelighed - og det vil Gud gennem Helligånden hjælpe os med.

Ja - det blev et langt svar på et kort spørgsmå, der egentlig godt blot kunne have besvaret med et JA.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen