DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Skal gudmor være døbt?

Hej,

Jeg har netop læst på kristendom.dk at en gudmor ikke har en kirkelig betydning og altså ikke behøver at være det samme som en fadder. En fadder skal være døbt, men det står der ikke under gudmor beskrivelsen.

Min veninde er ikke døbt, men jeg ønsker hende som gudmor, men andre venner som faddere ( disse er døbt) Kan veninden blive gudmor??
På forhånd tak

Karina

Karina Nørlem

Kære Karina,
Hvor er det mærkeligt, at man beskriver og opfatter ting lidt forskelligt.
Jeg er bestemt ikke enig med kristendom.dk - i følge din beskrivelse.
En gudmor eller gudfar, altså den, der bærer , har jo en meget vigtig funktion ved at være den, der svarer på barnets vegne om at modtage troen og Jesu løfter - og også den, der bærer, bliver indskrevet i fadder-rubrikken og opfattes dermed i kirkebogen som fadder.
Derfor gælder de samme "regler" , at den, der svarer på barnets vegne, skal være døbt med en kristen dåb og over konfirmationsalderen.
Naturligvis kan man godt have en, der bærer, og en anden, der svarer, i dét tilfælde er det naturligvis vigtigt, at den, der SVARER, opfylder kriterierne - men er det en voksen,som din veninde, der skal bære og svare, da er det vigtigt, at "reglerne" er overholdt.
Jeg håber, I finder en god løsning og ønsker jer al Guds velsignelse - også til dåbsfesten,
Signe Voldby, netpræst