DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dansk konfirmation af udlandsdansker?

Jeg er dansker (bosat i Rom) med mine to sønner, den største er 8 år, og her nede er de andre forældre begyndt at tale om "konfirmationsforberedelser" (efter de katolske regler), men både min mand, min søn og jeg, ville meget gerne have ham konfirmeret igennem den danske kirke, enten i Ferslevkirke (Aalborg), eller ved den Svenske kirke i Rom (italien) gerne med dansk præst. Kan det lade sig gøre? og hvem skel jeg kontakte?

Annamarie

Annamarie Jensen

Kære Dansker i Rom.
Jeg vil lige komme med et citat fra Kirkeministeriets hjemmeside www.km.dk:
"Medlemmer af folkekirken, der bor i udlandet, har ret til at få kirkelig betjening af en præst i det sogn, hvor de sidst boede i Danmark, før de flyttede til udlandet.
Ud over at have ret til kirkelig betjening i det sogn, hvor man bor, har man som medlem af folkekirken også ret til kirkelig betjening i en kirke i et andet sogn, hvis man har en særlig tilknytning til det sogn og dets kirke."

Siden du nævner Ferslev Kirke ved Aalborg, formoder jeg, at I har en vis tilknytning der til.

Jeg vil råde dig til at rette henvendelse direkte til Ferslev sogn, - eller direkte til
kontaktpersonen for den danske besøgspræst, der hvert år holder flere gudstjenester i Rom.

Jeg sender dig en direkte mail med yderligere oplysninger.

Med hensyn til konfirmations-tidspunkt så bliver børnene (så vidt jeg ved)i den katolske kirke konfirmeret tidligere end hos os. Måske er det derfor, de allerede nu er begyndt at tale om konfirmationsforberedelse.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen