DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Dåbsattest etc.

Hej

Jeg har lige nogle spørgsmål ifb. med at jeg i februar har planer om at gifte mig med min kæreste i Peru. I den forbindels skal jeg medbringe forskellige attester og dokumenter, og vil gerne vide hvor og hvordan jeg skaffer dem. Jeg skal bruge en ny dåbsattest samt en attest på at jeg ikke er gift. Jeg håber i kender til disse regler og håber på en snarlig tilbagemelding. På forhånd tak.

Tommy Madsen

Kære Tommy,
Tak for spørgsmål og til lykke med din søde kæreste og bryllupsplaner,
Hvad angår dine attester, fx dåbs/navneattest, kan du henvende dig på det lokale kirkekontor og bede dem udfærdige en attest, legaliseret på engelsk - hvis man i Peru ønsker attesten på et andet sprog end engelsk, bliver du nødt til at sende din attest til Udenrigsministeriet, som kan legalisere attesten på det ønskede sprog - det koster vist omkring 100 kr. Det kan kirkekontoret dog hjælpe dig med...
Hvad angår det med bevis for, at du ikke er gift , kan du få kirkekontoret til at udprinte en "udskrift af kirkebogen" - igen legaliseret på engelsk, hvor alle dine civile forhold er anført - fx at du ikke er gift.
Du kan også ringe til borgerservice i din kommune, de plejer at udfærdige det, man kalder en "prøvelsesattest" til alle, der skal giftes i Danmark - muligvis har de en formular, de kan lave til/om dig , hvor de påfører, at der fra danske side ikke er noget til hinder for, at du gifter dig.
Håber det hele lykkes - ellers skriv igen,
hav det godt,
Signe Voldby, netpræst