DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Om ægteskab

Hej netkirke
Kan I hjælpe? Hvornår har et par indgået ægteskab i bibelsk forstand? Skal man feks være gift eller er det nok at leve sammen som ægtefolk. Hvornår har man opfyldt Guds "krav" om ægteskab / mand-kvinde forholdet? Hvad skal der til, hvis man vil have sin sag iorden med Gud?
Tak for svar!

Kære spørger.
Der er jo tidsmæssigt og samfundsmæssigt set langt fra Bibelens tid til vores tid, men for at man kan tale om et ægteskab, - så var det ikke noget man blot lige klarede ved at flytte sammen. Der var forskellige trin på vejen. Først en aftale om det kommende bryllup, så en forlovelsestid som var juridisk bindende - og til sidst selve brylluppet.
Der skulle altså en offentlig markering til, før man kunne tale om et ægteskab. Det gælder stadigvæk.

Det kan jo i vore dage ske dels på et rådhus - og dels i en kirke. Det er ikke nødvendigt for at man kan tale om et ægteskab, at det skal være indgået i en kirke. Er man blevet gift på et rådhus kan man senere få det, der kaldes en kirkelig velsignelse. I folkekirken skal dog enten brud eller brudgom være medlem af Folkekirken. Det gælder både ved et kirkebryllup og ved en kirkelig velsignelse.

Jeg synes ikke så godt om at tale om "krav" i denne forbindelse. Ægteskabet og dets indgåelse er for mig at se snarere et tilbud fra Guds side, en tryg ramme for hustruens og mandens liv sammen. Ved kirkebrylluppet/den kirkelige velsignelse beder vi Gud om at være hos os i ægteskabet og hjælpe os med at "elske hinanden med trofast kærlighed" - og at vi må blive ved med det. Når vi har brug for at bede om Guds hjælp til at vise kærlighed, skyldes det, at Gud er den eneste, der af sig selv kan vise kærlighed - og blive ved med det. Alle vi andre har brug for hjælp.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen