DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Pensionist

Har læst lidt om sognebånds-løsning.
Men hvornår er denne regel indført og hvilken betydning har det for os slægtsforskere ?
Er sognebåndsløsning skrevet i kirkebogen?
Venligst
Harry Lund
Kolding

Harry Lund

Kære slægtsforsker.
Sognebåndsløsning blev først indført som en mulighed ved lov af 4. april 1855, og fungerer stadigvæk hvis man ønsker at "knytte sig til" en anden præst, end den, der er præst i ens bopælsogn.
Sognebåndsløsninger er ikke indført i kirkebøgerne, og skulle derfor ikke give problemer for slægtsforskere. Selv om en kirkelig handling har foregået i sognebåndsløserpræstens kirke vil handlingen være registreret i kirkebogen i det sogn, man er fødselsregistreret i.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen