DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Vidne uden dåbsattest

Hej. Min veninde skal giftes og holde barnedåb af samme ombæring, hun vil gerne have mig som vidne men jeg er ikke døbt kun navngivet, hvordan kan det være at jeg så ikke har ret til at være vidne?

NRL

Kære Nadia,
Tak for mail, dejligt at du har LYST til at være fadder!
Men... der er naturligvis en helt klar grund til, at du ikke kan være det!
Til at være fadder hører to forpligtelser, begge etiske, ikke juridiske!
Den ene er at være vidne til, at dåben finder sted (dog accepteres det, hvis en enkelt af fadderne ikke kan være til stede). Den anden er det at påtage sig at være med til at opdrage barnet i den kristne tro.
Folkekirken, som det jo her drejer sig om, har opstillet den "firma-regel", at man skal være døbt i den kristne tro for at være fadder.
Naturligvis kan man ærgre sig over regler - hvis fx en, der er døbt, men har taget afstand fra al tro,alligevel siger ja til at stå fadder. Det er da ærgerligt, ikke?
Og måske er du et troende kristent menneske, der bare ikke er døbt - og så er det jo osse ærgerligt!
Men regler er regler, og heldigvis kan du jo sagtens være med i den venindes barns opvækst , måske både med venskab og forbøn - hvem ved? Det ville jo være herligt for barnet - også selv om du altså ikke officielt er fadder!
Varme hilsener og Guds fred,
Signe, netpræst