DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

Dansk Lovgivning

Hvad er folkekirkens hodning til dansk lovgivning?
Her mener jeg om forlkekirken overordnet mener at man skal følge "alt" i dansk lovgivning?
Tak for svar!

Kære spørger.
Jeg må lige nævne, at den danske folkekirke jo ikke har et råd eller en bestyrelse, der kan udtale sig på hele folkekirkens vegne.

Jeg må derfor svare for mig selv, - men jeg vil da absolut mene, at stort set alle i Fokekirken mener, at vi skal rette os efter dansk lovgivning. Ja - ikke alene det, - men at de fleste vel mener, at dansk lovgivning på langt de fleste områder er et stort gode, som også gavner os i Fokekirken - men da også med lovens bestemmelser om religionsfrihed giver os alle mulighed for frit at kunne tro, tænke og tale efter vores overbevisning. Det mener jeg også.

Det betyder så ikke, at alting er lige godt. For eksempel synes jeg, at vi lovgivningsmæssigt set lukker os for meget inde overfor folk, der har brug for vores hjælp (flygtninge), - eller overfor folk, der ønsker at komme og arbejde og bo her. Det lader jo da også til, at vi godt kunne have brugt nogle flere flittige og dygtige hænder og hoveder i de sidste år.

Så giver lovgivningen også mulighed for for eksempel abort og forskellige samlivsformer, - og her om er der mange forskellige meninger i Fokekirken.

I disse og alle andre spørgsmål må for mig at se gælde, at vi hver især må søge at adlyde Gud mere end mennesker.

Ivan L. Jakobsen
Sognepræst