DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Vedr. dåbsattest til et nyt pas

Jeg er en kvinde der er født i Kulusuk, der hører ind under Angmassalik Kommune!
Jeg vil høre om hvordan jeg får fat i min dåsattest, da jeg skal have nyt pas! Skal jeg rette henvendelse til sognet herhjemme i Danmark eller i Angmassalik??
På forhånd tak. MVH. Emilie Kilime

Emilie Kilime

Hej Emilie,
Tak for dit spørgsmål.
Jeg tror, du skal henvende dig i din kirke i Grønland og bede dem om at sende en dåbsattest, for jeg kan næsten forstå på dit spørgsmål, at du er døbt i Grønland, ikke?.
Selv om du åbenbart bor i Danmark nu, så er du ikke nødvendigvis indført i en dansk kirkebog, medmindre du er blevet konfirmeret eller viet under dit ophold her.
Så ring enten selv til din kirke i Grønland eller bed det lokale kirkekontor om at kontakte dem - for sandsynligvis vil kirken i Grønland af sikkerhedsmæssige årsager alligevel sende din attest til dit lokale kirkekontor, hvor du kan afhente den mod forevisning af legitimation.
Held og lykke og Guds fred.
Signe Voldby, netpræst