DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Gudmor

Hej Netkirken.

Jeg er blevet spurt om jeg vil være Gudmor til en kommende niece. Jeg er ikke medlem af folkkirke mere, men
jeg er dødt og konfirmeret og tror stadig der er en højere mening med livet.
Skal man være medlem af folkekirken for at være Gudmor?

På forhånd tak for svar.

Kære kommende Gudmor.
Allerførst lige to citater fra Kirkeministeriets hjemmeside:

"En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb. Fadderen behøver dog ikke at være døbt i folkekirken, men kan eventuelt være døbt i et andet kristent trossamfund. Fadderen behøver heller ikke at være medlem af folkekirken eller en anden kristen kirke på det tidspunkt, hvor vedkommende skal være fadder, men det skal i givet fald kunne dokumenteres, at fadderen er døbt."

+

"Faddere påtager sig en moralsk forpligtelse til at medvirke til dåbsbarnets oplæring i kristendom, hvis forældrene dør, før barnet er blevet voksent. Juridisk set er der imidlertid hverken rettigheder eller pligter forbundet med at være fadder."

Da de fleste gudmødre også er faddere, har begge afsnit altså noget at sige.
OG - ud fra dem er der ikke noget til hinder for, at du kan være Gudmor, da man ikke skal være medlem af folkekirken, - men altså selv være døbt.
Men det afhænger jo i høj grad af dig selv, - da det du skal være med til, hvis forældrene dør, - jo ikke er at fortælle fadderbarnet om "et højere væsen", for dem er der så mange af! Hinduerne har flere tusinde!
Nej, - det du skal være med til, det er at fortælle om Gud, som Faderen og Skaberen, + om Jesus, som vores korsfæstede, døde og opstandne Frelser + Helligånden som vores Vejleder, Trøster og Kraftgiver - sådan som det også er beskrevet i Trosbekendelsen, - som du på barnet vegne skal svare Ja til.

Så for mig at se, - er det i høj grad op til dig selv!

Til lykke med, at du er blevet spurgt - og må Guds velsignelse og hjælp være over dig, barnet og dets forældre.

Ivan L. Jakobsen.

Ivan L. Jakobsen