DAGENS ORD: ”Tænk på det, som er i himlen, og ikke på det jordiske.” Kolosenserne 3:2

Kan jeg blive gift eller kirkeligt velsignet hjemme i Danmark?

Jeg er blevet borgeligt viet med min amerikanske mand her i USA.

Jeg vil gerne giftes i den danske folkekirke , men er det muligt? Eller kan vi blive kirkeligt velsignet der, og hvad er saa den store forskel imellen det?

Jeg er medlem af folkekirken, men det er min mand ikke-kan det godt lade sig goere alligevel?Det betyder nemlig rigtig meget for mig.

Udover dette er der saa frit kirkevalg i Danmark, eller vil det kun lade sig kunne goere i det sogn jeg er vokset op?

Til sidst vil jeg spoerge om hvis det er muligt hvem jeg saa skal rette kontakt til?

Haaber paa svar, og paa forhaand tak.

Mvh Izabela.

Izabela

Kære Izabela.
Til lykke med Jeres vielse i USA.

Du spørger, om du som medlem af Folkekirken kan blive gift eller kirkelig velsignet i den danske Folkekirke. Det kan du godt, - som det fremgår af kirkeministeriets hjemmeside www.km.dk: "Et medlem af folkekirken, som bor i udlandet, har ret til kirkelig betjening af præsten (eller præsterne) i det sogn, hvor han eller hun sidst har boet i Danmark. Medlemmer, der bor i udlandet, kan desuden, ligesom andre medlemmer af folkekirken, have ret til kirkelig betjening i en kirke i et andet sogn, hvis de har en særlig tilknytning til den kirke."

Når I er borgerlig viet (uanset om det er i USA eller her hjemme), - så skal I ikke vies igen. Men I kan få en kirkelig velsignelse af Jeres ægteskab. Forskellen er, at man ikke igen skal sige ja til at blive gift, - men at I siger ja til at "ville elske og ære hinanden og leve med hinanden både i medgang og modgang, i hvad lykke Gud den almægtige vil tilskikke Jer, som en ægtehustru/ægtemand bør leve med sin ægtemand/ægtehustru indtil døden skiller Jer ad." Dernæst beder præsten så en bøn, beder Fadervor og lyser Guds velsignelse over Jer.

Det er forskelligt, hvor lidt eller meget man gør ud af den kirkelige velsignelse, - men de fleste fejrer den kirkelige velsignelse som det egentlige bryllup.

Som det fremgår af afsnittet fra Kirkeministeriets hjemmeside, - så har I ret til kirkelig betjening i det sogn, du sidst boede i i Danmark. Det er nok, at den ene af Jer er medlem af Folkekirken.Du kan ved hjælp af Google finde ud af, hvordan du kommer i forbindelse med dit gamle sogn.

Det er der, du skal rette henvendelse.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen