DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Ord - konfirmation

Hej

Jeg har tit tænkt over det ord jeg fik til min konfirmation, og hvad betydningen er?

Det var noget i stil med.

Herre til hvem skal vi gå hen thi du har det evige livs ord.

På forhånd tak.

Karen B. Andersen

Kære Karen,
Tak for dit dejlige spørgsmål - hvor er det skønt, at du kan huske dit konfirmationsvers!
Verset står i Johannesevangeliets 6. kapitel vers 68, og det bliver sagt i en situation, hvor nogle af Jesu venner har vendt ham ryggen. Jesus siger så til de 12 disciple, "Vil I også gå jeres vej?"
Et fantastisk spørgsmål, fordi det peger på det valg,VI har over for Jesus - om vi vil, kan man sige, være voksne uden Gud eller leve som børn af Gud... Et frit valg - det er kristendommens evangelium - for Jesus HAR valgt - han er midt iblandt os med hænderne rakt ud for at tage imod os og velsigne...
"Vil I også gå jeres vej - eller vil I blive i Guds kærlighed?"
Og da er det, at disciplen Peter pludselig siger, "Herre, hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord..."
Peter er måske den af Jesu venner, der ligner OS mest - han vil gerne det hele - både tro og være stærk og følge Jesus i tykt og tyndt, selv til døden - og igen og igen kan man se i evangelierne, at Peters tro bare ikke er stærk nok... Men Peter BLEV alligevel en fantastisk kristen og kirkeleder, fordi han skridt for skridt forstod dét, som dit konfirmationsvers fortæller, at hele troens centrum, den er hos Jesus, hvor "det hele" er afhængig af Ham og ikke af os.
Jesus ikke bare HAR, men ER det evige livs ord, og nær ved Ham kan vi midt i livet høre om tilgivelse, fred og håb - til OS!
Og hvis vi ikke liiige kan HØRE så meget i hverdagen, så er bibelens levende beretninger jo netop dét sted, hvor vi kan læse om løfterne, der gælder også i dag.
Faktisk er det derfor, at præsterne, både da du blev konfirmeret og i de fleste kirker idag, giver deres konfirmander et vers, der kan være sådan et vidunderligt løfte gennem livet om at holde sig nær ved Jesus.
Al Guds velsignelse,
Signe, netpræst