DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Højmesse

Hvilken forskel er der på en gudstjeneste og en højmesse ?

Kære Spørger.
En højmesse er altid en gudstjeneste, - men en gudstjeneste er ikke altid en højmesse.
Ordet højmesse er et andet ord for dagens "hovedgudstjeneste".

Hvis der er flere gudstjenester ved kirken om søndagen, vil man nogle gange tale om "fro-messen" (den tidlige gudstjeneste ofte kl. 9.00)
og "højmessen" (ofte kl. 10.00 eller 10.30).

Ved alle højmesser vil der være altergang og kunne være dåb, - og det vil der meget ofte også ved de fleste andre gudstjenester.

Med hensyn til gudstjeneste, - så er det ikke os, der tjener Gud ved at komme, - men Ham, der tjener os gennem teksterne fra Bibelen; som svar på vore bønner; i prædikenen - og i altergngen og når vi holder dåb. Vores opgave er at tage imod Guds kærlighed til os, - og så tage den med os ud i hverdagen.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen