DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Gudmor og gudfar

Hejsa

Kan man godt både have en gudmor OG en gudfar ? (der er jo kun én der kan holde barnet), og hvis man har det, skal det så være nogen der lever sammen, eller må det godt være 2 mennesker der slet ikke har noget med hinanden at gøre ?

Mange hilsner
Natashia

Hej Natashia,
Tak for spørgsmål...
Egentlig svarer du lidt selv, for betegnelsen gudmor/gudfar ER netop den, der bærer barnet til dåben. Ofte har man så regnet ægtefællen med, så de er "gudforældre".
I kirkebogen kan man anføre under fadder-rubrikken, hvem der bærer barnet, men der bliver ikke skrevet en "extra" gudfar på, da fadderne kirkeligt rent kirkeligt har samme "rang". Faddere har jo i øvrigt ikke nogen juridisk forpligtelse.
Men du kan fx. spørge præsten/kordegnen i den kirke, barnet skal døbes, om man evt kan tilføje gudfar eller gudmor, hvis det betyder noget for jer.
Held og lykke og Guds fred,
Signe, netpræst