[ Forrige ] [ Til spørgsmålene ] [ Næste ]
Matt 27-30
Hej igen
Undskyld, jeg var ikke omhyggelig nok med mit spørgsmål.
Hvis vi forestiller os en person i menigheden, som laver splid og måske går imod "ordet" kan man så sige: han begår ægteskabsbrud idet han flørter med satan og kan man forestille sig at lemmerne i matt 5 27-30 er personer og Jesus mener at man skal smide den ene person ud som begår denne overtrædelse (bringer dig til fald) og kan det være sådan at hele menigheden i værste fald kan kastes i helvede, hvis de ikke gør det? (for du er bedre tjent med at et af dine lemmer går tabt end at hele dit legeme kastes i helvede).
Håber du bedre forstår hvad jeg mener denne gang.
Tak for svar!
Svar:
Hej !
Tak for dit brev.
Lad os først se hvad der står i Matt.5, 27 -30:
”I har hørt, at der er sagt: ›Du må ikke bryde et ægteskab. Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte. Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det ud og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at et af dine lemmer går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede. Og hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug den af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af dine lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede.” (Matt.5:27-30)
Jeg mener ikke, du kan bruge dette skriftsted i den konkrete sag, som du beskriver det; ikke engang i en billedlig overført betydning. Først og fremmest fordi teksten slet ikke handler om ”splid” eller ”falsk forkyndelse”; men om noget helt andet. Jesus giver her en klar advarsel mod at begå utroskab. Han bruger i den forbindelse, som du selv nævner det, nogle stærke radikale billeder, om ”at rive sit øje ud” osv. Det skal naturligvis ikke tages bogstaveligt. Jesus understreger blot, at fristelsen kan blive til et begær i "hjertet", som følge af "øjnenes lyst", når man ser på en andens hustru. Det må man ikke tage let på. Det skal afvises radikalt.
Opstår der problemer i menigheden af den art, du beskriver, så er Jesus undervisning også meget klar. Hør hvad Jesus siger i Matt. 18, 15-17:
”Hvis din broder forsynder sig imod dig, så gå hen til ham og drag ham til ansvar på tomandshånd. Hører han dig, så har du vundet din broder. Hører han dig ikke, så tag én eller to med dig, for på to eller tre vidners udsagn skal enhver sag afgøres. Hører han heller ikke dem, så sig det til menigheden, og vil han ikke engang høre efter menigheden, skal han i dine øjne være som en hedning og en tolder.”
Her er det skriftmæssige belæg for, hvordan vi skal handle. Læg mærke til at selv dem som forsynder sig skal behandles kærligt. Først skal man prøve på tomandshånd. Det vil sige ”under fire øjne”, fordi det ikke skal udbasuneres for andre; men bevares mellem de implicerede. Vi skal altid beskytte hinanden, også dem der træder ved siden af, og der skal også være plads og rummelighed til anderledes tænkende; men som du selv skriver, kan det ind i mellem være nødvendigt at påtale en adfærd, der støder an, som f.eks. hvis nogen ”volder splid” eller ”spreder forkert lære”. Så kan det, i yderste konsekvens, være nødvendigt at tage afstand fra en person, der ikke vil lade sig tilrettevise.
Det er også, hvad Paulus råder Titus til i et af sine pastorale breve: ”En mand, der volder splittelser, skal du vise bort, efter at du én eller to gange har advaret ham.” (Tit 3,10)
Med venlig hilsen
Leif Rasmussen
Svaret af:
Leif Rasmussen, Er ikke længere aktiv
[ Stil et spørgsmål ]
|