DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

vedr. Dåbsattest

Jeg har mistet min dåbsattest og vil meget gerne have en ny. Jeg går ud fra at fødselstidspunktet kan forfindes stadigt? Jeg vil også gerne vide om en evt. pris, hvor lang tid det tager og hvor jeg skal henvende mig når jeg bor i København? På forhånd tak!

Kære Ann Charlotte,
Tak for mail!
Her kommer lige en række svar!
Det er ganske gratis at få lavet en ny attest, når der ikke skal ændres noget på den.
Du kan få lavet en attest i en hvilken som helst kirke i Danmark, hvor du dog naturligvis skal forevise legitimation ved afhentning af din dåbsattest.
Så... vælg fx den nærmeste kirke til din bopæl og ring evt og bestil attesten og aftal, hvornår du kan hente den.
Hvad angår fødselstidspunktet, da er det ikke noget, der står i kirkebøgerne, men derimod i jordemoderpapirerne fra hospitalet, som kirken ganske vist modtager, men ikke opbevarer "evigt". Hvis du vil tjekke, skal du ringe til kirken, hvor du blev "fødselsregistreret" - det sted vil automatisk stå på din nye dåbsattest - MÅSKE har de stadig papirerne liggende - det kommer an på, hvor mange år siden, det er!!
Muligvis findes tidspunktet også på de fødselspapirer, som dine forældre måske har liggende et sted.
Godt og velsignet nytår til dig
fra Signe, netpræst