DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Fadder

Hej..
Jeg er så heldig at min veninde har spurgt mig ommjeg vil stå fadder til hendes søns barnedåb. Og det vil jeg selvfølgelig rigtig gerne, og så er mit spørgsmål så.. Hvad skal fadderen i kirken, her tænker jeg på om faddere skal med op til døbefonden eller hvordan foregår det... Må indrømme er lidt nervøs for det hele og vil ha det bedst hvis jeg ved hvad der skal ske..

Håber på et svar på forhånd tak

Trine

Hej Trine,
Til lykke med at du skal være fadder!
Jeg vil rigtig gerne skrive lidt til dig om det, så du kan glæde dig og ikke være alt for nervøs!!
Langt de fleste kirker regner med, at fadderne går med op til døbefonten og står ved siden af familien, når barnet døbes - så det regnerjeg helt sikkert med, at du skal!
At være fadder er jo ikke juridisk forpligtende på nogen måder, men du har to vigtige funktioner!
Den ene er at være vidne på, at dåben har fundet sted, derfor er det vigtigt, at du går med op til døbefonten!
Den anden er, at du lover at være med til at støtte forældrene i ders beslutning om at opdrage barnet i den kristne tro - og derfor siger præsten også i sin lille tale til fadderne, at hvis forældrene skulle dø, inden barnet er voksent, så skal fadderne tage ansvar for at opdrage i den kristne tro...
Den bedste gave, du kan give dit lille fadderbarn, det er faktisk at bede for det - osseselv om du ikke "plejer" at bede - så kan det her være muligheden for at kiomme igang!! Du kan fx bare en gang om dagen sige, "Jesus , vil du velsigne mit lille fadderbarn og passe på ham/hende. Vær både nær ved barnet og mig, kære Jesus, og lad din velsignelse lyse i vores liv."
Når barnet bliver større er det også en rigtig god idé at tage det med til børnegudstjeneste engang imellem og vise det døbefonten, hvor det blev døbt. Du kan også når du er på besøg læse lidt fra en god børnebibel, så I sammen kan le og glæde jer over de dejlige historier om mennesker, der møder Jesus!
At være fadder indebærer ofte, at man senere kommer med til konfirmation og andre vigtige tidspunkter i barnets liv - og man vælger ogfte faddere, som man håber vil være der med kærlighed og omsorg og måske netop bøn.
Så endnu engang til lykke med denne gave og opgave!
Al Guds velsignelse til dig,
Signe, præst