DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Dåb og bryllup

Hej!
Vi overvejer at kombinere vores første fødte barns barnedåb og vores bryllup. Jeg har termin om 4 uger og vil høre om der er regler for, hvornår en dåb skal finde sted? Vi taler om sidst i april, altså ca. 6 mdr. efter fødslen.
Er der andre ting vi skal tage med i vores overvejelser, inden vi vælger at kombinere de to begivenheder?
Mvh AF

Kære Ann-Sofie,
Jeg lyder , det lyder som en rigtig god idé at kombinere dåb og bryllup!
Der er to forhold, I måske skal tænke over!!
Nr. 1: et lille barn skal i Danmark navngives, inden det er 6 måneder. Hvis jeres festdag falder senere end jeres lille barns halv års dag, vil det nok være OK fra kirkens side, hvis I HAR en fast aftale. Ellers kan I faktisk utrolig nemt navngive jeres barn, når I HAR et navn - fx. når det bare er en uge gammel - og så siden få barnet døbt. Men som sagt, det kan I sagtens snakke med jeres kirke om.
Nr.2 : bestil jeres fest i god tid i kirken - atltså nu - når I har læst denne mail! Foråret byder både på bryllupper OG konfirmationer - så ring endelig til kirken, så det er på plads - og i øvrigt også festlokaler!!
Og når I har en dato, så kan I jo hurtigt, når du føder jeres barn, regne ud, om dåben finder sted inden for de første 6 måneder!
Jeg vil ønske jer al Guds velsignelse - også med fødslen!
Signe, netpræst