DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Anmeldelse af fødsel

Hej netpræst

Min kæreste og jeg er netop flyttet til Cypern men er nu hjemme i DK fordi jeg skal føde vores første barn. Mit spørgsmål lyder på hvad jeg skal gøre i forhold til at melde fødslen til det sogn man hører under. Men eftersom vi nu er udenlandsdanskere hører vi jo ikke under noget sogn? Jeg har ikke fået min dåbsattest med mig fra Cypern. Skal jeg bruge den til noget. Vores søn skal jo navngives inden vi rejser tilbage til Cypern?? Vi er ikke gift endnu. Dog har han friet men det bliver først til næste år (-:
Mange hilsner AK Nielsen

Hej Anne Katrine,
Velkommen til Danmark til fødsel - håber alt går godt!!
Når jeres barn bliver født, skal registreringen af jeres barn ske i det, vi kalder "hændelsessognet" - altså det sogn, hvor hospitalet ligger - da I jo ikke har bopæl i Danmark.
I skal på hospitalet udfylde fødselspapirerne og det, der hedder en omsorgs- & ansvarserklæring, hvor barnets far med to vidner og egen underskrift erklærer sig som far!! Alt dette sender/afleverer I til kirkekontoret i hændelsessognet inden 14 dage efter fødslen. Jordemoderen skal i øvrigt også sende sin fødselsanmeldelse med barnets CPRnr dertil.
Når jeres barn skal navngives, inden I rejser tilbage til Cypern - da er det også i hændelsessognet, at dette kan finde sted. Hvis I vælger, at jeres barn skal døbes, kan I bare vælge den kirke, I har tilknytning til - så sørger de for papirerne.
Det gør ikke så meget, at I har glemt jeres attester i Cypern - via jeres CPRnumre kan man fra officiel og kirkelig side indhente alle relevante oplysninger!
Så derfor vil jeg ønske jer alt godt - god fødsel og Guds rige velsignelse.
Signe, netpræst