DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Bryllup

Hej Signe

Min kæreste og jeg har et ønske om at gifte os. Vi bor i Nørresundby og hører til Lindholm kirke. Så langt så godt. Jeg har et stort ønske om at blive gift i Lild kirke som ligger ved Frøstrup. Begrundelsen er at både min far, farmor og farfar ligger begravet der og det ville betyde meget for mig at Frode og jeg sagde ja til hinanden tæt på min afdøde familie. Mit spørgsmål lyder nu, kan vi blive gift der når lild kirke ikke er i samme sogn som Frode og jeg hører til. Og i så fald hvordan søger man om tilladelse til det.

Trine Mølbæk, Nørresundby

Trine Marie Mølbæk

Kære Trine,
Til lykke med, at du og Frode har fundet hinanden og gerne vil giftes!
Hvad angår det at blive gift i en anden kirke end den, man tilhører bopælsmæssigt, da er det faktisk præsten i vedkommende kirke, der træffer afgørelsen.
Helt strikt er kirker kun for sognets beboere - men alle kirker har stor forståelse for, at der kan være en særlig tilknytning til en anden kirke.
Den "særlige tilknytning" bestemmes af hver præst/menighedsråd - så derfor skal du bare ringe til præsten i Lild kirke og forklare dit ønske - jeg tror slet ikke, der er problemer i jeres tilfælde!
Hav et godt og velsignet bryllup, når den tid kommer...
Varme hilsener,
Signe, netpræst