DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

navneskifte

I forbindelse med min mormors slægtsforskning har hun fundet mange spændende profiler og har så dukket meget ned i en del af slægten med overlevne fortællinger. Min mormor ønskede at tage dette slægtsnavn - der hedder von Baden - men døde inden. Det samme gjorde min moder.

Jeg har slægts stamtræet men det er formentlig ikke nok for at kunne dokumentere relationen. På ansøgningsskemaerne står der man skal vedlægge dåbsattest for den man ønsker at tage navnet efter, samt mellemliggende led.

Hvordan får jeg fremskaffet disse dåbsattester når de mellemliggende personer er afgået ved døden?

Kære Helle,
Hvor er det spændende med slægtsforskning!
Det lyder for mig som om, at de manglende dåbsattester måske ligger så langt tilbage slægtsmæssigt, at du alligevel ikke har "naturlig" tilgang til at tage dette efternavn "von Baden".
Derfor vil det nok i din situation handle om en ansøgning om et nyt efternavn.
Skriv en begrundet ansøgning, vedhæft fx en kopi af slægtstræet, hvor dette navn findes. Udfyld fra nettet (personregistrering.dk) en navneændringsblanket og send den til dit lokale kirkekontor. De vil videresende ansøgningen om det nye efternavn, og vil oplyse om betalingsvilkårene. Dem kan du i øvrigt også læse lidt om på nettet.
Chancerne for at komme til at hedde "von Baden" kender jeg ikke - hvis det er et lukket navn, kan du selvfølgelig ikke komme til det - men hvorfor ikke prøve?
Held og lykke,
Signe, netpræst