DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåbsattest på engelsk

Hej,
Når man har fået lavet en legaliseringsattest på engelsk,hos den lokale kirkekontor, er det så nødvendig at få den legaliseres hos Udenrigsministeriet, da jeg skal bruge attesten i udlandet?? Jeg ved bare at når man blir gift i udlandet, skal man bruge en ægteskabsattest, og der skal den både legaliseres hos Udenrigsministeriet og i udlandet.

Jocelyn Fule

Hej Jocelyn,
Svaret kommer lidt sent på grund af ferie - men: nej!
Det er ikke nødvendigt at få attesten legaliseret i Kirkeministeriet, hvis det pågældende land er tilfreds med en legalisering på engelsk, som ethvert kirkekontor kan udstede - og det er de fleste!
Hvis attesten skal legaliseres på andre sprog end engelsk, så skal en original-attest fremsendes fra kirkekontoret til Kirkeministeriet - dette er gebyrfrit. Kræves der af det pågældende land, at også udenrigsministeriet skal legalisere attesten, da skal der betales et gebyr.
Håber du kan bruge svaret...
Venligst,
Signe, netpræst