DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Hvordan foregår et bryllup i en pinsekirke?

Hej.

Min forlovede og jeg skal giftes til sommer - enten i juni eller juli. Vi er begge kristne, og skal giftes i pinsekirken hvor vi begge kommer i. Men vi ved ikke hvordan et bryllup foregår i en pinsekirke i forhold til folkekirken. Er selve vielsen (tilspørgelsen) anderledes i en pinsekirke, og skal bruden følges ind i kirken af sin far? Og med hensyn til sange bestemmer præsten så hvad man skal synge, eller får brudeparret lov til at bestemme et par sange?

Mvh. Marianne

Marianne B. Andersen

Først tillykke til jer begge.

Prøv at tal med præsten hvordan i kunne tænke jer brylluppet. Frikirker har tradition for stor medbestemmelse.

Min søn og svigerdatter blev gift i en pinsekirke og de valgte selv de sange og salmer der skulle synges samt en dans. Min svigerdatter blev ført op af sin far. Selve vielsen (tilspørgelsen) blev holdt som i en folkekirke med samme ritualer. Også her kan der være mulighed for at ændre måden ritualet bliver udført, men aldrig selve indholdet.

med venlig hilsen
Alex Wallin