DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

ny dåbsattest

For nylig har jeg fået en ny dåbsattest, da min gamle var blevet væk.

Jeg var imidlertid noget overrasket, da jeg fik den og der stod mit nuværende navn (giftenavn) på attesten. Jeg mente, at attesten var forkert, da den jo ikke viser, hvad jeg er døbt. Men jeg fik at vide, at i dag skriver man bare det man hedder for nuværende. Er det virkelig rigtig?
En dåbsattest skal vel vise, hvad man er døbt?

Derudover fremgik det heller ikke af nye dåbsattest, at jeg íkke er medlem af folkekirken. Det gjorde jeg også opmærksom på, men fik følgende svar "Det er kun medlemmer af folkekirken der har en dåbsattest, derfor fremgår det ikke specielt at man er medlem". Så er det bare mærkeligt, at jeg har fået en ny dåbsattest.

Vil I redegøre for om ovenstående er korrekt? Jeg synes, det er meget mærkeligt.

Helle Storm Aufeldt

Hej Helle,
Jeg kan godt forstå din forvirring, og jeg vil gerne prøve at forklare det.
Efter den nye navnelov er det sådan, at når man antager sin ægtefælles efternavn, så opfattes det på samme måde som en decideret navneændring "i gamle dage" - at du altså nu virkelig HEDDER det nye efternavn.
Du har stadig al mulig ret til at genantage dit fødselsnavn, men man er altså gået bort fra muligheden for at have to navne, som altså tidligere kaldtes giftenavn og pigenavn.
Efter den nye lov har man ét - og kun ét - efternavn.
Dit andet spørgsmål om, at dåbsattesten skal vise, hvad man blev døbt, forstår jeg osse sagtens, men du kan måske tænke på, at hvis en pige gerne vil skifte fornavn fra Bodil til Mette, eller hvis et adopteret barn, der hedder Min fx. kommer til Danmark og bliver kaldt Sofie - så vil det på en attest fra offentlighedens side altid være dét navn, man virkelig hedder (fx. Mette eller Sofie!!), der kommer til at stå på attesten.
Ideen er selvfølgelig, at når man virkelig skifter navn, så gælder det også med "tilbagevirkende kraft"!!
En dåbsattest figurerer i vores samfund som dokumentation for navn, og derfor skal der stå det navn, man hedder - hvornår man end er kommet til det.
Hvad angår det med, at man ikke kan se, at du er udtrådt af folkekirken, vil jeg sige, at hvis du har fået en decideret "dåbsattest" - (prøv at tjekke om der står fødsels/dåbsattest øverst??) - så SKAL der stå i rubrikken om medlemskab, at du er udtrådt af Folkekirken.
Derfor spekulerer jeg lidt på, om du måske blot har fået en navneattest, som bruges en del idag, igen efter den nye navnelov, hvor man på en navneattest har holdt det religiøse udenfor, og altså blot har anført navnet.
HVIS det er en fødsels/dåbsattest, som du har, og der IKKE står din udmeldelse på, så ville jeg helt klart gå ned på kirkekontoret og få tjekket, om din udmeldelse er korrekt registreret.
Held og lykke - og skriv igen, hvis der dukker nye spørgsmål op.
Varme hilsener,
Signe, netpræst