DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Fader

kan man blive fader når man er udmeldt af folkekirken?
hilsen berith

berith

Hej Berith,
Tak for dit spørgsmål - en fadder (med to ff´er) har to opgaver ved dåben.
1. at være vidne - simpelthen se det ske - her lægges et barn i Jesu hænder og skrives ind i hans kærlighed.
2. at hjælpe med at opdrage barnet i den kristne tro - en lille baby kan jo ikke huske noget af alle Guds løfter, men kan lære det, når det vokser op, om bøn og tro og håb, og kan (for de flestes vedkommende) KUN forstå det og tro det, hvis nogen (forældre og faddere) fortæller om det, viser vejen, kan man sige.
I Folkekirken har man derfor defineret reglerne for en fadder, at man skal være medlem af Folkekirken - og det bliver man jo ved dåb eller indmeldelse.
Har man derimod meldt sig ud af Folkekirken, har man også valgt at træde ud af netop dét fællesskab i kirken, som det lille barn døbes til - derfor kan man ikke blive fadder, når man er udmeldt.
Venligst og Guds fred,
Signe, præst