DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Kan man både have gudmor/far og fadder, og hvor mange i alt ?

Hej..

Vi er i den lykkelige situation at jeg skal føde til næste år, og så skal vi jo holde barnedåb for vores barn, vi har så snakket meget om hvordan det foregår med gudmor/far og faddere...
Kan man vælge begge dele til dåben, og hvilke forpligtelser har hver især, og hvor mange kan man vælge i alt til barnets dåb ?

Med venlig hilsen Vivian og Robert.

Vivian Grönwold

Hej Vivian og Robert,
Til lykke med at I venter jer!
Her kommer lige nogle faktuelle oplysninger:
Til en barnedåb skal der være en, der bærer barnet. Den, der bærer kaldes en gudmor eller en gudfar, ofte regner man et ægtepar, hvor fx. den ene bærer, og den anden "er med" for gudforældre.
En gudmor/gudfar indskrives i samme rubrik som faddere og kirkeligt set er de lige vigtige.
Faddernes opgaver og ansvar er IKKE juridisk forpligtende. Faddere skal være døbt og medlem af Folkekirken, og deres opgaver er:
1.at være vidne til dåben
2.at være med til at opdrage barnet i den kristne tro (derfor skal de selvfølgelig være døbt/medlem og helstt også være glade for den kristne tro!)
Dåben foregår oftest i forbindelse med en søndagsgudstjeneste - en dejlig måde at præsentere det nye sognebarn for den kirke og menighed, som barnet ved dåben bliver en del af.
Håber det er oplysninger I kan gå lidt videre med - en god idé kan være at gå til gudstjeneste et par gange i jeres kirke og lære den og præsten lidt at kende, så I ved dåben rigtig kan glæde jer til at bære jeres lille barn derhen!
Al Guds velsignelse og glædelig advent!
Signe, præst