DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

gamle attest

Da jeg arbejder på et kirkekontor, har vi ofte diskuteret, om folk har krav på at få deres gamle dåbsattest retur ved f.eks. navneændring, og skal det altid være den originale attest man sender med ved ansøgning om navneændring? Altså to spørgsmål.
Hilsen Grethe

Hej Grethe,
Tak for mail!
Jeg fører selv kirkebøger i mit sogn, så jeg har præcis disse spørgsmål tæt inde på livet!
Jeg plejer at bede om den originale attest ved navneændring, hvorefter jeg overstreger attesten og i hånden påfører fx: navneændring 27.10.06.
Dermed undgår man, at begge attester kan bruges, og hvis folk har lyst, får de den gamle attest med som kuriosum.Men som så meget andet er der nok ikke noget retligt besluttet om det...
Dog er det jo selvfølgelig sådan - sikkert også hos jer! - at folk ikke altid lige kan finde den originale attest, og da vi jo på nettet bør kunne se alle bevægelser, er det jo i virkeligheden nok med et CPRnr - eller en kopi af attesten - og så den underskrevne attest om navneændring!
Min drøm om, at folk kun har én attest i brug, holder jo selvfølgelig ikke, da man teoretisk set kan få lavet navneændring og udskrevet attester på hvert eneste kirkekontor i DK!