DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Kirketårnets retning

Hej.
Kan du hjælpe os med svar på, hvilken vej danske kirketårne vender?
Jeg siger at alle tårnene altid vender mod vest. Men min kæreste er overbevist om, at jeg tager gas på hende og at der ikke er een retning, hvor tårnene vender.
Jeg er sikker på, at jeg som spejder lærte, at de altid vender mod vest.
Håber du kan hjælpe os med et svar.

Med venlig hilsen Dorthe og Per

Per Pfeiffer

Kære Dorthe og Per.
Det er rigtigt, at næsten alle gamle kirketårne - og også langt de fleste nye - er i vest. De fleste kirker (næsten alle) er placeret øst-vest. Det skyldes, at menigheden sidder og ser mod øst. Når vi i kirken ser mod øst, skyldes det, at vi i alle kristne kirker venter, at Jesus skal komme igen "for at dømme levende og døde", - som vi siger i trosbekendelsen.
Og Jesus vil komme som sol-opgangen fra det høje, - og solen står som bekendt op i øst.
Tårnet er oftest placeret i modsat retning - altså mod vest.
I den ene af "mine" kirker, nemlig Vinderød, er tårnet dog i syd.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen