DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Jødernes påske?

Hej. Vi er to unge, der i øjeblikket er i gang med at skrive en artikel om jødernes påske. Det er ikke en artikel der skal trykkes, blot et skoleprojekt. I vores artikel skal der indgå et interview, og derfor har vi nogle enkelte spørgsnål:

- Hvorfor holder jøderne påske?
- Er påsken ikke oprindeligt en kristen tradition/fest?
- Hvordan fejrer jøderne påsken?
- Har jøderne nogle traditioner under påsken?

Vi håber at du vil svare os hurtigst muligt, da vi har en deadline.

Med venlig hilsen Svante og Annedorte, Vesterlund Ungdomsskole.

Annedorte Jensen

Hej Svante og Annedorte

Påsken er oprindeligt en jødisk højtid
Påsken er også en kristen højtid da Jesus døde på korset langfredag, for at borttage vor skyld.

Hvis i kigger lidt mere i netkirken, så er påsken beskrevet både hvordan Jøder holder påske og hvorfor kristne holder påske.

Se: Kirkens højtider (menuen) /Påske

Jøderne fejre slaveriets ophør og udgangen fra Egypten.
Farao ville ikke lade jøderne rejse. Jøderne var slaver og skulle producere tegl. Moses gik op mod Farao og Gud sendte 10 plager over Farao og Egypterne, før han lod jøderne rejse.
I kan finde beretningen i 2. Mosebog i Det gamle Testamente.

Den kristne påske og jødernes påske falder ikke altid på samme tidspunkt, men i år gør den.

Med ønsket om en god påske.
Held og lykke med projektet.
Alex Wallin

Alex Wallin