DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

Kan man som gendøbt blive genoptaget i folkekirken?

Hvis man som barnedøbt i Folkekirken lader sig gendøbe, så mister man ifølge lovgivningen sit folkekirkelige medlemskab. Hvis man senere i livet af samvittighedsgrunde ønsker at genindtræde i Folkekirken, kan dette så lade sig gøre, eller er man for evigt udelukket fra det Folkekirkelige fællesskab?

Kære ven,
På tre linjer stiller du nogle dybe spørgsmål, som jeg kan mærke, at du virkelig spekulerer på.
Jeg kender flere, der har været i din situation, at de er barnedøbt og måske er vokset op uden noget som helst forhold til folkekirken. Så kan der ske det, at man møder en anden kristen kirke med en forkyndelse og et fællesskab, der kommer til at betyde, at man kommer til tro - og at man derefter føler det naturligt at blive døbt som tegn på sin tro.
Folkekirken opfattelse er, at Gud handler i dåben som en vidunderlig gave, og at man hvis man kommer til tro ikke skal døbes igen, men måske skal lære at pakke gaven ud!
En del af dem, der vælger det, man kalder tros-dåb i en anden kristen kirke end Folkekirken, vil ofte blive medlem af den nye kirke, men hvis man vil fravælge medlemskab af Folkekirken, er det ikke noget, der sker automatisk. Det kræver en aktiv handling at meddele, at man udmelder sig af Folkekirken.
Og kære du, hvis man senere gerne vil genindtræde i Folkekirkens fællesskab - fx efter gendåb og en decideret udmeldelse af Folkekirken samt nogle år i en anden kristen kirke - så er man hjertelig velkommen!!
Så... man er ikke "for evigt" udelukket fra Folkekirken - og slet ikke fra Guds kærlighed og omsorg!
Skriv endelig tilbage, hvis der stadig er noget, du spekulerer på... Jeg vil ønske dig al Guds fred og velsignelse...
Signe Volsby, præst