DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Barnedåb af Hollandsk barn

Hej,
Jeg ønsker at døbe min søn i Danmark.
Hans mor er Hollænder og jeg er Dansker.
Vores søn, Hugo, er født i Holland og har derfor ikke Dansk CPR nummer endnu.
Vi har ansøgt om dansk nationalitet til ham, men processen tager ca. 16 måneder.
Vil derfor høre, om det er muligt at døbe ham i Danmark?
Kan læse mig frem til noget omkring et administrativ personnummer?

Mvh,
Anders Hansen

Anders Ehm Hansen

Hey Anders,
til lykke med jeres lille søn - og I er super velkomne til at få ham døbt i Danmark.
Hvis I har alle fødselspapirer og navngivningsattest samt vielsesattest (eller faderskabssag) parat til den kirke/præst, hvor I ønsker jeres barn døbt, så vil kirkekontoret/præsten på baggrund af jeres oplysninger indføre jeres dreng under det , man kalder et "administrativt" person nr, som først aktiveres i Danmark, hvis I får fast bopæl her i landet... Det administrative cpr nr har ikke noget at gøre med nationalitet, det bruges blot til indføre en kirkelig handling, som i jeres tilfælde, hvor jeres dreng ved dåben optages i den danske folkekirke.
Så der er ingen problemer - ring blot til jeres danske kirke og bestil dåb - og al Guds velsignelse...
Signe Voldby, præst