DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Adoption / plejebarn

Hvordan finder man ud af, om man er adopteret eller var plejebarn?
Problemstillingen er, at en familie har to biologiske børn og tager to plejebørn til sig. Nu er mor og far døde, og de to plejebørn mener nu, at de er adopterede og derfor også arveberettiget.
Men er der en nem måde at få det afklaret på, og hvor ligger bevisbyrden?

Lene

Kære Lene,
Det er lige spot on nogle af de juridiske problemer, der kan dukke op i forbindelse med dødsfald.
Derfor har vi heldigvis gode muligheder for at få arveforhold på plads - og det er derfor, at skifteretten altid skal informeres for at få afklaret arveretten.
Når dødsfaldet registreres i sognet af præsten/ kirkekontoret, da bliver det også sendt til Skifteretten.
En anden vinkel er, at det jo i Danmark er kirken, der forvalter personregistrering. Og dér vil der/bør der være indskrevet, hvilke børn/adoptivbørn, jeres forældre har.
Man må ikke få kirkebogsudskrifter af voksne over 18 år - selv ikke af sine egne børn - men når det drejer sig om to forældre, der ikke lever mere, da har I ret til at se, hvad der står - altså rekvirere en udskrift af kirkebogen.
Så I kan selv undersøge nogle forhold fra kirkebøgerne, men også lige gøre Skifteretten opmærksom på det særlige problemområde, I står med - hvis de ikke allerede ER i gang med at udrede det..
Så jeg håber for jer alle, at det stille og roligt bliver afgjort af Skifteretten.
Alt godt og God bless...
Signe Voldby, præst