DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Præst eller kirke

Jeg kan se, at Folketinget har behandlet spørgsmålet om sognebåndsløsning skal ske til en bestemt præst eller til en bestemt kirke.
Jeg forstår, at reglen er, at man løser sognebånd til en bestemt præst!
Hvis der imidlertid er flere præster tilknyttet en bestemt kirke, så løser man jo rent faktisk sognebåndet til kirken, selvom man har gjort det formelle arbejde til en given præst.
Har jeg forstået det ret?

Anders Beck

Kære Anders Beck.
Tak for spørgsmålet.

Du har ret i, at man løser sognebånd til en bestemt præst.
Så hvis præsten er præst i et sogn med flere kirker og menighedsråd, skal man vælge, hvor man ønsker at udøve sin valgret til menighedsrådsvalget/stille op til menighedsrådsvalget.

Men det er stadig gennem en bestemt præst, man "får adgang" til kirken.
Det betyder så, at eventuelle andre præster ved samme kirke ikke er forpligtet på at yde den samme service, som sognebåndsløserpræsten. Så det er ikke HELE kirken, man får adgang til, - men kun gennem den bestemte præst.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen