DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Skibet

Hvorfor hænger der et lille skib i loftet i kirken? Der hænger en Fregatten Jylland i min lokale kirke. Du må gerne svare hurtigt for jeg skal aflevere opgaven til konfirmandundervisning på torsdag.
Over døbefonten hænger der nogle duer. Hvorfor er de der?

Louise

Kære Louise.
Når der i mange danske kirker hænger et skib, kan det skyldes flere ting. Dels er det fordi Danmark er en gammel søfartsnation. Når sømænd var i havsnød, bad de tit til Gud om hjælp. Nogen af dem lovede Gud, at hvis Han reddede dem - så ville de give et skib til deres lokale kirke som tak for redningen.
For mig er et kirkeskib også en påmindelse om, at vi er på rejse gennem livet - fra fødsel til død.
Samtidig er kirkeskibet for mig blevet et symbol på Jesus. Lige som et skib kan bære os over havet, - sådan vil Jesus bære os over dødens hav hjem til Gud i Himlen, når vi tror på Ham.
I den ene af mine kirker hænger en model af skoleskibet Fulton. Det minder mig om, at vi skal lære, så længe vi lever. Det gælder også, når det drejer sig om kristendommen.
Jeg ved ikke, hvorfor det er fregatten Jylland, der hænger i din kirke, - men det ved din præst sikkert.

Til lykke med din kommende konfirmation.
Hils din præst.

Ivan L. Jakobsen